Project CUX12: Fasering

De CUX12 op de helling in 2013
De CUX12 op de helling in 2013

Project CUX12, de Fasering. Een grote uitdaging zoals het renoveren, in-timmeren en zeilend maken van de CUX12 kun je maar beter opdelen in overzichtelijke en te behappen stukjes. Het geeft richting en sturing aan je handelen en het kan je helpen voorkomen dat je er in ‘verzuipt’ of vastloopt.

Een ander voordeel is dat het opdelen, of faseren helpt bij het focussen. Te veel projecten lopen vast omdat er aan van alles tegelijk wordt begonnen (en dan vooral het slopen van alles wat anders moet of moet worden vervangen) en vervolgens wordt het hele project iets waar geen eind meer aan lijkt te komen. Uitzichtloos.

Wij hebben een andere aanpak gekozen. We doen het stukje voor stukje. Deel voor deel. En – zeker niet onbelangrijk: we houden de CUX12 ondertussen gewoon varend! Het mag niet alleen een ‘project’ zijn, we willen er, ook de komende 5 jaar, plezier aan kunnen beleven. Dat betekent een plan maken dat is onderverdeeld in fasen.

Het faseplan dat we op dit moment voor ogen hebben is niet statisch. Het is de uitgangspositie. Komend voorjaar zullen we er opnieuw naar kijken en wellicht bijstellen. Met een oude houten garnalenkotter weet je nooit helemaal wat je tegen gaat komen en of prioriteiten niet moeten worden bijgesteld.

Van iedere fase die afgerond is, of die wordt uitgevoerd wordt een fotopagina bijgehouden.

Het projectplan er zo uit:
Laatste revisie: 04-09-2016

  • Fase 0: Schoon en ‘leeg’ (augustus 2015 – december 2015)
    Voor het nieuwe jaar het schip ‘schoon en leeg’ maken. Dit houdt in het verwijderen van alle troep van het dek en (losse) bende in de ruimen.
    Ga naar de fotopagina
  • Fase 1: Machinekamer en ruimen (januari 2016 – augustus 2016)
    De machinekamer in en overbodige apparatuur verwijderen + het verversen van motorolie en vernieuwen oliefilters. Daarnaast worden de oude bemanningsverblijven en het visruim verwijderd zodat het schip ook ‘tot op de huid’ kan worden schoongemaakt.
    Ga naar de fotopagina
  • Fase 2: Stuurhut, machinekamer, ballast en potdeksel (april 2016 – december 2016)
    Verwijderen van de oude stuurhut met behoud van het subframe, vernieuwen van de spanten van de vloer en het dak waar nodig. De nieuwe spanten worden gemaakt van hardhouten palen (6×6), de stuurhut wordt van buiten bekleed met Meranti schroten (18mm dik). De stuurhut wordt bij het opbouwen 10 centimeter verhoogd voor meer stahoogte (1.90 meter). De stuurhut blijft deels demontabel voor het geval de motor er ooit een keer uit moet.
    De binnenkant van de stuurhut wordt opnieuw getimmerd en stuurwiel en motorbediening worden gereviseerd. In de stuurhut komt een zithoek en een keukenblad. Onder de keuken zit de (buiten) ingang naar de machinekamer verborgen.
    Omdat de machinekamer na het verwijderen van de stuurhut open ligt kunnen de laatste grote objecten uit de machinekamer verwijderd worden. Het gaat hier om de oude kachel en een grote hydraulische pomp. Na het verwijderen van de stuurhut is er ook beter zicht op de elektrische bekabeling. Deze wordt gesaneerd, wat neer komt op verwijderen van alle elektra, behalve de bekabeling van de motor naar accu’s en stuurhut.
    In het ruim wordt 2,5 ton nieuwe ballast geplaatst in de vorm van betonnen stoeptegels. Deze liggen op een frame zodat water weg kan lopen naar de bilge en de huid niet beschadigd wordt door schuiven van beton. De vorm van de boot, en de bovenliggende vloer voorkomt dat het beton door het schip kan gaan ‘wandelen’.
    Ga naar de fotopagina
  • Fase 3: Romp, dek en dekverhoging (april 2017 – september 2017)
    Voorjaar 2017 gaat het schip uit het water bij de SRF. De romp wordt dan schoongemaakt, eventuele slechte delen worden vernieuwd en het schip wordt opnieuw gebreeuwd en geschilderd.
    Er wordt een dekverhoging geplaats voor de stuurhut (breedte 3 meter, lengte 4 meter en hoogte 60 centimeter). Hierdoor krijgen we ook benedendeks voldoende stahoogte.
    Ook de vloeren zullen dan worden geplaatst.
  • Fase 4: Ontwerpen van de woonruimte (2017 – 2018)
    In de winter zullen we ook de indeling van de ruimen (woon- en slaapruim) gaan uittekenen voor een optimale indeling.
  • Fase 5: Aanleggen elektra en water (september 2017 – maart 2018)
    Alle oude elektra is verwiojderd en moet worden vernieuwd. Er komt een heel nieuw elektrisch systeem dat via één centrale unit de elektra verder regelt, verdeelt en zorgdraagt voor het laden van de accu’s.
  • Fase 8: In-timmeren (april 2018 – september 2018)
    Intimmeren van het woon- en slaapverblijf.
  • Fase 9: Onder zeil brengen ( september 2018 – september 2019)
    Dit betekent het plaatsen van twee masten, beslag en zeilplan.
  • Fase 10: Alles wat nog rest (september 2019 – april 2020)
    We zullen extra tijd nodig hebben voor alles wat we nog tegenkomen, wat we niet af hebben gekregen of nieuwe inzichten die we willen verwezenlijken.
  • Fase 11: Meevaren met Sail! (2020)
    De stip op de horizon….

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt