CUX12-2015

De CUX12 zoals wij hem kochten. De lading op het dek kregen we er gratis bij, zeg maar.

Na de aanschaf van de CUX12 hebben we het schip naar Friesland gevaren. Als eerste zijn we begonnen met het verwijderen van (vuil) water benedendeks en het verwijderen van tonnen, vaten en pallets bovendeks.
Vervolgens hebben we de machinekamer ontdaan van allerlei overbodige apparatuur. Hierna  sloopten we het bemanningsverblijf en het visruim. Daarna konden we de ruimen en machinekamer schoonmaken.
Omdat het schip erg hoog op het water kwam te liggen – we haalden een ton of 10 gewicht weg – ging er 2 ton stoeptegels in het ruim als ballast.

Puin ruimen

Toen wij de CUX12 kochten was de eerste stap om het schip schoon en leeg te krijgen. Er stond er een ton of 2 water aan dek in vaten. In het schip zelf stond nog een paar ton. Naast water stond er een pallet tegels op dek, lag er hout in het visruim en was het bemanningsverblijf gedeeltelijk gesloopt.  
Het viel niet mee om in deze staat een ligplaats te vinden. Lagen we eerst op twee plekken in Bolsward, daarna verhuisden we naar Bijko in Harlingen en vanaf april 2016 ligt de CUX12 bij Kosik in Harlingen.

De Machinekamer

Na het ruimen van het puin van het dek zijn we de machinekamer ingedoken. Alle overtollige pompen, leidingen en andere machinerie die wij niet meer nodig hebben zijn verwijderd.

De ruimen

Zowel het verblijf van de bemanning als het visruim zaten nog in het schip. Die hebben we er uit gehaald waarna we ook het schip aan de binnenzijde konden schoonmaken.

De Ballast

Na het verwijderen van alle overtollige bende en het leeghalen van de ruimen kwam het schip een centimeter of 40 omhoog. Tijd voor een beetje ballast.

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt