stuurhut cux12

De rechterhelft is 2015, we zijn dan de stuurhut aan het demonteren. De linkerhelft is de stuurhut nu.

Toen wij de CUX12 kochten waren we heel optimistisch. We schuren hier wat, we vervangen daar een plankje en dan een likje verf. De werkelijkheid – zo weet denk ik iedereen die ooit aan zo’n project begon – is anders. Heel anders. Neem onze stuurhut….

In 2016 zouden we de stuurhut ‘opknappen’. Al snel bleek dat dit niet meer mogelijk was. Achter de dubbele wanden zat schimmel, er was onherstelbare lekkage en op veel plekken was de enige reden dat je niet dwars door de stuurhut heen keek het feit dat er isolatie tussen de wanden zat.

Frame stuurhut CUX12

Het frame dat overbleef

Wat we vervolgens gedaan hebben is het dak ‘demonteren’. Ja, demonteren. Niet slopen. We wilden de stuurhut namelijk weer terug kunnen brengen in de originele vorm. De foto’s tonen dat niet altijd goed, maar de stuurhut van de CUX12 heeft een aparte vorm. Voor half rond en ruim 3 meter breed, daarachter twee deuren in een hoek naar binnen waarna de stuurhut 2 meter breed wordt. Met de kop in de wind schept de boot dan ook met open deuren geen water.
Na een enorm geploeter, vooral met het verwijderen van het dak, hielden we het frame over.

CUX12 roeiboot

Onze ‘roeiboot’

Nadat het frame op het dek gezet was bleek dat ook de vloer erg slecht was. En, nou ja, we zijn nu toch bezig. Ook de vloer ging er uit. Onder die vloer zaten spanten. Sommige waren gebroken, de meesten waren slecht. We maakten nieuwe van onverwoestbaar hardhouten palen.
Wat overbleef dat najaar in 2016 was een hele grote, trieste ehhh…. nou ja, roeiboot.

Het gaf wel de mogelijkheid om een hele hoop overbodige zooi uit de machinekamer te halen zoals pompen, een kachel, hydrolische apparaten en een extra as met zware vliegwielen die voor aan de motor zat. Elk nadeel heeft zo z’n voordeel.

De nieuwe vloer is bijna klaar.

In 2017 begon de wederopbouw. Er kwam een hardhouten vloer, we maakten 10 centimeter meer staruimte, we lieten nieuwe dakspanten maken en kochten nieuwe ramen. Voor de wanden kochten we een partij hardhout op. De deuren knapte ik thuis op en toen de CUX12 in de zomer van 2017 op de kant ging stond er weer een stuurhut op. De deuren hingen er nog niet goed in, er moest nog geverfd worden, maar de hut was waterdicht.

Stuurhut CUX12 2018Onze vakantie in 2018 hebben we grotendeels gebruikt om de nieuwe stuurhut aan de buitenkant verder af te maken. Na vele uren schuren, kitten, grondverven en weer schuren hebben we dan eindelijk de laklagen aangebracht. De deuren hebben weer beslag en zijn met nieuwe scharnieren afgehangen en de bak waar de stuurhut op staat is weer toonbaar gemaakt.

De komende winter is de binnenkant van de stuurhut aan de beurt. dat is nogal een klus, want alle elektra zullen we opnieuw aanleggen, de stuurinstallatie moet worden herbouwd. En er komt een keukenblok in. En een zitje. En een dashboard. En verlichting. En, tja. Wat niet eigenlijk….
Maar goed, na al het sloopwerk is het wel fantastisch om nu eens wat tastbaar en zichtbaar resultaat te (kunnen laten) zien!
CUX12 stuurhut 2018

 

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt