CUX12-werf

De CUX12 in de takels bij de Scheepsreparatie Friesland (SRF)

De CUX12 moest op de werf. Er lekte namelijk water uit een naad, op een plek waar we er niet bij konden. Na een paar weken wachten kwam eindelijk het telefoontje van de SRF:”We komen je boot zo even ophalen.” En zo hing de CUX12 op maandagmorgen 24 juli in de takels. Voor ons het meest spannende moment sinds de aanschaf: hoe zou het onderwaterschip er uit zien?

Schroef CUX12

De tipplaat schroef van de CUX12

In mijn angstdromen gingen de takels omhoog en bleef het schip liggen. Ofwel, de boel was zo verrot dat de takels er dwars doorheen getrokken werden. Gelukkig was ook die droom bedrog. Het schip gaf geen krimp. Niet in de takels, en niet toen het op bokken werd gezet. Even schrok ik nog van de schroef. Niet alleen zat er een groot stuk spanband omheen gedraaid, hij leek wel stuk. Eddy de Jong hielp ons uit de droom, we blijken een ‘tipplaat schroef‘ te hebben.

CUX12 bok

Bijna op haar plek

Ik had met Derk van Dieren afgesproken dat hij de onderkant van het schip zou beoordelen.  Derk kwam, zag en knikte tevreden:”Nou, ik zie op het eerste gezicht geen rare dingen. Krab haar maar schoon. Dan kom ik aan het einde van de week nog wel even terug.” Opnieuw opluchting. Alleen ‘even’ krabben. De afspraak met Derk is dat hij voor ons de klus inventariseert, ons adviseert en waar nodig delen van het (meer specialistische werk) gaat uitvoeren. Liever doe ik zoals bekend alles zelf, maar bij deze klus betrek ik graag iemand met voldoende verstand van zaken. Het moet namelijk wel in één keer goed gebeuren.

‘Even krabben?’

CUX12 krabben

‘Even krabben’

De CUX12 is van 1968 en zo te zien hebben de vorige eigenaren sinds de bouw vooral nieuwe verf op oude lagen gesmeerd. ‘Even krabben’ blijkt een hele serieuze klus te zijn. We begonnen met een simpel krabbertje van € 3,95 per stuk, maar dat is geen doen. Investering in een paar professionele krabbers hielp, al blijft het een hels karwei om een schip van 15 meter te ontdoen van 50 jaar verf (en pek, en kit).

CUX12 huid

De huid nadat verf en kit verwijderd is

Dit weekeinde gaan we vol aan de bak. Het krabben houd je geen uren vol, dus we gaan afwisselend krabben en verder aan de stuurhut. De planning is om volgende week het schip ‘schoon’ te hebben om vervolgens met hulp van Derk van Dieren over te gaan naar het verwijderen van oude kit en het opnieuw breeuwen.

Als het niet tegen gaat zitten ligt de CUX12 over een paar weken gebreeuwd en glimmend van de nieuwe lak weer in het water.
Er zullen nog heel wat ‘bloed, zweet en tranen’ vloeien voor het zover is, maar het is een prachtig vooruitzicht!

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt