De Grappenmaker: Victron Blue Power IP67

victron-blue-power-acculader-24-12-ip67-1

De Victron Blue Power IP67 acculader is een heuse grappenmaker. Tenminste, ik kan er achteraf wel om lachen.
De Victron laadt de 6 accu’s in de CUX12. Deze accu’s zijn geschakeld naar 3×24 volt. Op de accu’s is niets anders aangesloten dan de motor en 2 pompen die overtollig water uit de bilge pompen. Vooral dat pompen is belangrijk, dus brak er lichte paniek uit toen dat niet meer bleek te werken.

Geen stroom, geen pompen

Om de accu’s te laden is stroom nodig. Dat halen we van een paal, daar moeten muntjes in. Van tijd tot tijd zijn de muntjes op, en vrijdagmiddag ging ik even langs de boot om de paal ‘te voeden’. Kort nadat dat ik geld in werp begint het oliedruk signaal van de motor te piepen. Dat is vreemd, want de contactsleutel lag in de auto. Nu heeft de CUX12 momenteel geen stuurhut en het paneel van de DAf1160 ligt open bloot in de machinekamer. Blijkbaar is het nat geworden en is er sluiting ontstaan. Niet zo erg, de hele bekabeling van de motor wordt vernieuwd. Motor van de stroom gehaald, stroom weer op de acculader, klaar.
Dacht ik…

De Victron begint vrolijk te knipperen. Dat betekent: maximale laadstroom. Top. Na een paar minuten gaat hij ineens veel langzamer knipperen. Dat betekent: absorptie spanning bereikt. En nog even later branden beide LED’s. Dit betekent: laadcyclus voltooid, druppelladen.
Heel mooi, maar waarom doen die pompen niks….??

De pompen zitten achter een schakelaar. Schakelaar stuk? Nee. De twee startaccu’s zijn nieuw, van de vier andere accu’s weet ik niets. Zou daar het probleem zitten? Dat één of meer van deze vier accu’s kapot is? En dat dit het probleem geeft? Ik koppel de vier accu’s los van de twee startaccu’s en haal de bekabeling van de pompen los, want deze zitten aan de vier accu’s aangesloten. Opnieuw proberen de accu’s te laden.

De Victron begint opnieuw vrolijk te knipperen. Dat betekent: maximale laadstroom. Top. Na een paar minuten gaat hij ineens veel langzamer knipperen. Dat betekent: absorptie spanning bereikt. En nog even later branden beide LED’s. Dit betekent: laadcyclus voltooid, druppelladen.
Maar nog altijd, geen stroom.

Accu’s losgekoppeld en individueel aan een 12 volt lader gehangen. Accu’s laden op! Aha!! Dus de Victron Blue Power die ongeveer overal tegen kan is gewoon kapot!! Snel naar huis, bonnetje zoeken en garantie termijn bekijken. Vijf jaar garantie, precies één jaar oud. Dat moet goed komen.

Victron losgekoppeld en mee naar huis. Voor ik hem in de achterbak gooi, toch maar even naar de zekering kijken.  Je raad het al, kapot. Nieuwe zekering er in (€ 0.29) en opnieuw aansluiten. Stekker er in en vrolijk geknipper. Na 5 minuten: vrolijk geknipper. Na een half uur: vrolijk geknipper.  Schakelaar van pomp-1 aan en… jawel: de pomp draait!

Dus. Nergens in de handleiding van de Victron kan ik vinden dat een korte periode van snel knipperen, gevolgd door een korte periode langzaam knipperen gevolgd door het branden van beide LED’s kan betekenen dat de zekering er uit ligt. Ik verwacht dat zonder zekering de LED’s helemaal niet branden.
Een echte grappenmaker dus, die Victrom Blue Power IP67…

En ik kan er uiteraard om lachen. Net als jij. Want welke oetlul gaat nu zijn hele elektrische systeem uit elkaar halen omdat de accu’s niet laden zonder te beginnen bij stap 1: CHECK DE ZEKERING VAN DE ACCULADER! (Wat mij overigens nog aangeraden was door mijn persoonlijk adviseur Henk van der Pijl.)

Nou ja, ik dus.
Met als enige excuus dat de Victron mij voor de gek heeft gehouden.

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *