Stratenmakers op Zee

stratenmakers op zee
190 stoeptegels schoon borstelen….

Stratenmakers op zee, zo kon je ons wel noemen de afgelopen week. Het sloopwerk is afgerond. Eindelijk zijn de ruimen leeg en schoon. In vergelijking met een jaar geleden hebben we zo’n 15.000 kilo water, ijzer, hout en overtollige apparaten van de CUX12 verwijderd.

Stratenmakers
De laatste bende uit het voormalige visruim wordt verwijderd

In de afgelopen weken betekende dit vooral het ‘schoonmaken’ van de twee ruimen. In de afgelopen 50 jaar heeft zich een grote hoeveelheid slib, vet en ander spul verzameld op de bodem van het schip. Is dat erg? Ja, dat is erg. Al dat vuil zorgt namelijk voor verstoppingen waardoor binnenkomend water niet naar de bilge kan. Om het schoon te krijgen moet je dus met een emmer, spatel, schroevendraaier, borstel en veel geduld het ruim in. Om daar de troep los te steken, weg te borstelen en af te voeren. Het heeft ruim een week gekost, maar ook deze uitermate smerige klus is nu eindelijk klaar.
Tijd voor de volgende stap: zorgen voor voldoende ballast.

stratenmakers op zee
Op het dek (en er onder) stond al een voorraadje stoeptegels

In 1858 werd ballast als volgt omschreven: ‘onderlast in scheepsbodems, alles wat schepen, die geene volle lading hebben, aan zand, steenen, enz. innemen, om in evenwigt te blijven’.
De CUX12 is een garnalenkotter zonder grote stalen mast, zonder lieren en pompen en zonder visruim. Ze heeft dus zeker ‘geene volle lading’.
Lood wordt vaak als ballast gebruikt. Lood is zwaar, je hebt er dus weinig volume van nodig. Een alternatief is staal. Ook het storten van beton onder in het schip is niet ongewoon.

Lood viel voor ons af. Lood zou ons ongeveer € 4.000 hebben gekost. Beetje overdreven. Staal viel ook af. Te bewerkelijk en staal gaat roesten. Beton storten hebben we uiteindelijk niet voor gekozen. Eenmaal in het schip krijg je het er niet zo maar meer uit. Op zich niet erg, maar de CUX12 is nog lang niet klaar en we zijn er dus ook nog niet zeker van de hoeveelheid ballast die op verschillende plaatsen nodig is.

stratenmakers op zee
En wat niet past, maken we pas

In de CUX12 lagen al een stuk of 60 stoeptegels als geïmproviseerde ballast. In Leeuwarden kochten we voor twee tientjes er nog 190 bij. Een stoeptegel weegt 9,5 kilo. De investering van twee tientjes leverde ons dus 2.375 kilo ballast op.

Een stoeptegel is 30×30 centimeter. De spanten in de CUX12 liggen 30 centimeter uit elkaar. Appeltje, eitje zou je denken. Nou, niet helemaal. Soms zat er 31 centimeter ruimte tussen de spanten, maar vaak ook 29….. Dit betekende het op maat maken van ongeveer 120 stoeptegels. Haakse slijptol er op, 4 keer over de tegel. Beitel in de gleuf, een keer of 20 tikken met de hamer en zo een randje van een centimeter of twee er af slaan.

Na veel passen en meten, maar vooral na veel sjouwwerk, liggen er nu 190 stoeptegels verdeeld over de twee ruimen. Vandaag gaan de laatste 50 tegels er in en kunnen we ook deze klus afsluiten.

stratenmakers op zee
Het voormalige bemanningsverblijf, met de ballast

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *