Ballast CUX12

De CUX12 2016, een ton of tien lichter dan in 2015. Dit was in mei, het schip ligt nu nog hoger op het water.

Ballast berekenen, hoe doe je dat eigenlijk?
De CUX12 is na een jaar ruimen, breken en slopen flink wat lichter geworden. Ik denk dat wij alleen al een ton of tien aan water, stenen, machines, hout en ijzerwerk hebben weggehaald. Daar komt de grote mast dan nog bij, die was er al af toen wij het schip kochten. Bij het verwijderen van het visruim kwamen we nog een ton water tegen. Er zat wel een bilgepomp, maar de toegang er naartoe zat verstopt. Het visruim zelf is ook loodzwaar. Al het hout waarmee het is opgebouwd is verzadigd met water. Dan zat er nog de vloer van het oude visruim onder. Ook een paar honderd kilo.
Uiteraard gaat er ook weer van alles in het schip en komt er een nieuwe mast. Neemt niet weg dat dit bij lange na niet het gewicht zal opleveren dat er door ons uitgehaald is.

Wanneer het schip ‘leeg’ is bouwen we de zaak ‘van de vloer af’ weer op. Het lijkt mij dus zaak om voor we de boel gaan opbouwen alle noodzakelijke leidingen, elektra, pompen, slangen èn de ballast plaatsen. De grote vraag is niet zozeer waar de ballast moet komen (daar zijn wel heldere artikelen en voorbeelden over te vinden), maar wel hoeveel ballast er in het schip moet.

Ballast: Lood, staal, beton?

Ook het materiaal wat als ballast gebruikt gaat worden is nog een belangrijke vraag die beantwoord moet worden. “Lood!”, wordt door veel mensen geroepen. Volgens mij is dat vooral omdat lood weinig ruimte inneemt, het materiaal is immers ‘loodzwaar’. Wij hebben echter ruimte zat. Staal zie ik persoonlijk de voordelen niet zo van in. Beton? Ik hoor en lees er hele positieve verhalen over. Er zijn echter ook veel mensen die het afraden. Als positieve eigenschappen worden genoemd dat het goed conserveert, goed hecht en onderhoudsvrij is. Als negatieve eigenschappen worden genoemd dat je het later slecht kunt aanpassen, dat het los kan komen en dat er onder het beton roestvorming optreedt. Tegenstrijdige verhalen dus.

Daar komt bij dat wij een houten schip hebben. De meeste verhalen die ik lees over beton als ballast gaan over stalen schepen. Wij hebben een houten schip waarmee we willen gaan zeilen. Ballast is nodig voor de stabiliteit. Te veel ballast is niet handig, te weinig onverstandig.

Maar hoe je de juiste hoeveelheid berekend is mij vooralsnog een raadsel.

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt