Elektra; van het een komt het ander

Elektra in de CUX12 stuurhut
Ook het oude plafond is nu uit de stuurhut.

28 April besteedde ik al aandacht aan de elektra. En, zoals je vaak ziet: van het een komt het ander. Tijdens het aanleggen van een min of meer tijdelijke walstroom aansluiting werd nog eens pijnlijk duidelijk hoeveel loze snoeren er in de CUX12 liggen. Aangezien ook de accu’s in rap tempo leeglopen zonder dat er elektrische apparaten aanstaan toch maar eens wat te gaan ‘saneren’.

elektra CUX12
Een kabelboom groeit in de mast…

Ik ben begonnen met antennedraden die in de stuurhut doelloos rondhingen. Er ging een hele dikke kabelboom door de hut naar buiten tot boven in de mast achter op het dek naar een bonte verzameling antennes. Slechts twee van deze kabels zijn ergens op aangesloten; de marifoon en de radar. Om al die kabels te volgen opende ik de kabelgoten. Daar ontdekte ik steeds meer bekabeling die nergens naar toe ging, maar letterlijk slechts in de goot lagen.
Dan maar rigoureus aan de gang. Na een dag werken is in ieder geval de stuurhut opgeruimd van losse elektrakabels en niet aangesloten antenne bekabeling. Zoals al gezegd: van het een komt het ander. De bekabeling loopt deels in goten, deels zit het achter de wanden, in het plafond en onder de vloer. Omdat de stuurhut lekt – wat niet zo vreemd is met al die kabelgaten – ook maar meteen het plafond er uit gehaald. Dat was schrikken. Niet alleen vanwege de (vergane) glaswol die met het plafon mee kwam, maar met name omdat de glaswol verzadigd bleek met water. In dak van de stuurhut zitten gaten en een aantal van de spanten zijn slecht. Ook het slechte houtwerk maar meteen zoveel mogelijk verwijderd. Voordeel is wel dat ik nu een beeld begin te krijgen van hoe de stuurhut er straks uit kan zien. Ik raak er dus geenszins ontmoedigd van, ik word alleen maar enthousiaster!

Elektra CUX12
Allemaal over…

Wanneer ik na twee dagen knippen, schroeven en zagen om mij heen kijk constateer ik tevreden dat de stuurhut in ieder geval binnen bijna klaar is om opnieuw opgebouwd te worden. Op het dek ligt een grote kluwen elektrakabel. Dat gaan we komende week maar eens verzilveren.

Met het leeghalen van de stuurhut overigens ook nog een nieuwe uitdaging gevonden. De CUX12 heeft een verwarming die draait op het koelwater van de motor, of anders op een oliekachel in de machinekamer. Die verwarming gaat er uit (neemt veel ruimte in). Het expansievat van de motorkoeling staat ook in de stuurhut. Dat moest vanwege de radiatoren die daar stonden (expansievat moet boven het hoogste niveau koelwater staan). Nu de radiatoren verwijderd zijn kan die weer terug naar de machinekamer.

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt

Eén gedachte over “Elektra; van het een komt het ander”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *