Stuurautomaat: kan het zo simpel zijn?

hydrauliek stuurautomaat

Zou het echt zo simpel zijn? Dat is dus wat ik mij afvraag. Nadat ik de stuurautomaat verwijderde had ik geen roer meer. Mijn aanname was dat dit los stond van de stuurinrichting zelf. Beter niet kunnen doen.
Vandaag even de machinekamer ingedoken voor een nadere inspectie. Op bovenstaande tekening zie je de hele simpele weergave van de huidige situatie. De hydraulische leidingen van stuur tot roer zijn gewoon nog aanwezig, alles wat ik weggehaald heb zat als een ‘aftakking’ aan deze twee leidingen vast. De hydraulische pomp van de stuurautomaat, en de automaat zelf. Die waren onderling uiteraard ook weer verbonden, maar alles wat ik weggehaald heb zat op deze twee leidingen aangesloten.

Mijn gedachte is dus: op alle twee de ‘open eindjes’ een stop (of kraan), olie bijvullen, ontluchten en ik heb weer roer.
Of denk ik nu echt te simpel?

Ik hoor het uiteraard graag.

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt

2 gedachten over “Stuurautomaat: kan het zo simpel zijn?”

  1. Dit is correct en tevens juist. De AP komt normaal gesproken altijd parallel op de bestaande hydraulische installatie. Als deze AP wordt uitgebouwd simpelweg de aftakking afdoppen en ontluchten. Het beste is boven bij het stuurwiel pomp via de bovenste vul nippel de olie bijvullen. Onder bij het roer de stuurcylinder zowel BB en SB ontluchten door de ontluchtings nippels een beetje los te draaien. Als er lucht in het systeem blijft zitten krijg je een onstabiele roerwerking en luchtslag in de cylinder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *