Waar een wil is, vaar je mee weg

Op avontuur met de CUX12

De beste stuurlui hebben roer!

kotter zonder roer

Het kan nog erger als je stuurloos raakt…

De beste stuurlui staan niet aan de wal, de beste stuurlui hebben een roer. Wij niet (meer).

Naast de CUX12 ligt een plezierjacht van een Amsterdammer. Vandaag riep hij in plat Amsterdams tegen mij: “Ga je jezelf voor je kop slaan, of zal ik het voor je doen?” “Ik doe het zelf wel”, zuchtte ik.
Wat er gebeurd was? We zouden vandaag het schip naar een nieuwe plek brengen. Na het starten van de motor, het losgooien van de trossen wilde ik toch nog even controleren of we wel roer hadden. Waarom? Onderbuik denk ik. Nee dus. Mijn aanname (assumption is the mother of all fuckups!!) was dat de CUX12 via kabels en kettingen roer had. Niet dus. Met het verwijderen van de stuurautomaat is ook de hydraulische aandrijving van het roer weggehaald. De stuurautomaat, de leidingen, de hydraulische pomp, de elektra; alles is inmiddels afgevoerd via de oud-ijzer boer. Lekker bezig dus.

En nu? Tja. Komende vrijdag moet het schip van de huidige plek weg zijn en slepen is in mijn ogen dus de enige optie. En het roer? Wel, het roer zal op kettingen moeten worden aangesloten. Vervangen van de hydrauliek is geen optie. Niet vanwege de kosten, maar we willen zeilen, en dan heb je niets aan een roer dat een motor nodig heeft om te werken. Geluk bij een ongeluk is dat ik vooraf controleerde of we wel roer hadden, anders had het nog een stuk pijnlijker uit kunnen pakken. De box uit was wel gelukt, maar daarna hadden we stuurloos in een nauwe vaart gelegen met een hoop potentiële rampen, ofwel boten die we hadden kunnen beschadigen.

Ondertussen zit ik hier uiteraard wel te balen. Ik heb een sleep nodig, ik moet gaan bedenken hoe ik het roer weer aan het stuurwiel koppel en ik moet een tijdje in therapie om mijn ego weer wat op te krikken.

Mocht je een tip hebben voor een sleep (Harlingen – Harlingen), laat het weten. Wil je reageren met tips over een oplossing voor het stuurprobleempje? Graag!
Mij laten weten dat ik niet slim bezig was is niet nodig, neem dat maar van mij aan.

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt

Vorige

Uitdagingen versus problemen

Volgende

Het roer uit handen geven

  1. Beste Berend

    Hmmmmmm………ok en nu, ik heb hydrauliek op mn roer en dat werkt gewoon handmatig. Ik denk dat dat bedrijfszekerder is dan met kettingen enzo. Ook qua kosten maakt dat weinig uit. Je hebt een stuurpomp nodig en twee cilinders. Volgens mij is er aan cilinders wel te komen.
    Als je wilt kom je maar een keer bij mij kijken.
    Groet Pieter

    • Hoi Pieter,
      Ok, lijkt me een goed plan. Ik moet het schip even omvaren deze week, dat wordt slepen. Maar ik kom graag een keertje kijken. Moeten we even een afspraak maken. Even mailen?

    • Pieter,
      Nog wel een andere vraag: waar draait die pomp dan op? Ik neem aan dat die toch ergens door aangedreven moet worden?

  2. JT

    Arno,
    We hebben het hier eigenlijk niet anders dan over de stuurinrichting van een schip. Grofweg onderverdeeld in volkomen handmatig met een roerkwadrant met stalen lijnen (en de roeruitslag dan vaak ook nog begrensd d.m.v. kettingen!) en een handmatige besturing die hydraulisch bekrachtigd is. Een beetje te vergelijken met hoe de stuurbekrachtiging werkt in huidige auto’s.
    Bijna altijd (maar op viskotters altijd) is er ook een hydraulische stuurautomaat en tegenwoordig op nieuwe jachten een electrische.
    Vanzelfsprekend zal er een pomp; een reservoir, een plunjer, de nodige leidingen van en naar stuurwiel en roerkoning etc. zijn om het systeem te laten werken. Daarnaast is er in het systeem een roerstandaanwijzer en vaak een instelkompasroos voor de te varen koers.
    Ik was even op het verkeerde been gezet door je opmerking “ik heb geen roer meer….” ; het systeem van bedienen is kennelijk verwijderd; waarbij ik me afvraag of je ook aan de “stuurstandkant” het e.e.a. hebt verwijderd.
    Een opmerking om “rechtop te zeilen…” geldt niet alleen voor een ketch, maar in principe voor elk zeilend schip. Op tijd reven en de zee goed lezen.
    Ben benieuwd wat de overweging van de gemeente B. was om een ligplaats te weigeren?
    Volgens mij heet het schip “Anne K.” ; lees maar op het naambord op de kont.
    Ik mag hopen dat je het stalen hoofdschot er niet uit haalt. Antwoord op de vraag of je de hydraulische leiding na afdoppen, vullen en het plaatsen van 2 kranen weer zou kunnen gebruiken is: ja.
    Ik ben benieuwd hoe jullie je het zeilen voor je zien. Ik zend je een fotootje van een hydraulisch stuursysteem op/aan de roerkoning.
    groet Jan T.

    • Hoi Jan,
      Dank voor je uitgebreide reactie en de foto’s!
      Nee, ik heb niets anders verwijderd dan de ‘grote’ pomp en de automaat die samen waren aangesloten op het stuursysteem. Ik heb dus zelfs van het systeem zelf geen leiding verwijderd, alleen de ‘aftakking’ naar de automaat en pomp.

      Bolsward wilde ons niet hebben omdat men bang was dat we zouden gaan klussen, of dat we de boot zouden verwaarlozen denk ik.

      Ik ben nog even benieuwd wat je met het stalen hoofdschot bedoeld, maar het klinkt als het schot tussen machinekamer en schip. Dat heb ik er in ieder geval niet uitgehaald, en dat zal ik ook zeker niet gaan doen. Ik dacht eerst dat het een houten wandje was, vandaar het originele plan om hem een meter te verzetten.

      • JT

        Hallo Arno,
        Dat schot tussen machinekamer en visruim bedoel ik inderdaad. Mag er absoluut niet uit omdat het een onderdeel van de “bootconstructie” is die er ondermeer voor zorgt dat bij zware zeeën de stijfheid van het schip zo blijft.
        Als alle hydraulische leidingen van het stuursysteem er nog zitten kan je de zaak t.z.t. gewoon weer opbouwen. De foto’s van het dek zien er mooi uit.
        Fein heeft een speciaal haaks snijmes (4 of 5 mm) waar wij vaak de naden van teakdekken er mee uithalen. Inderdaad oppassen dat je niet uitschiet bij het rubberen (pekken, breeuwen) krijg je dan later geen mooie naden.
        Ben benieuwd naar je zeilplan?
        groet Jan

Geef een reactie

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén

Lees vorig bericht:
Uitdagingen versus problemen

Een schip van 50 jaar oud heeft uitdagingen, geen problemen. Als je het niet zo kunt zien, dan heb je...

Sluiten