Twee intensieve en zeer leerzame weken!

CUX12
En nog maar wat slang- snoer- en pijpwerk verwijderd

Twee weken ben ik nu bezig geweest in de machinekamer. Het waren twee intensieve en zeer leerzame weken. Heel veel overbodige apparatuur, slangen, pijpen en leidingen is verwijderd. De machinekamer ziet er een stuk overzichtelijker uit, ik kan om de motor heenlopen en – zeer belangrijk – je kunt nu ook beneden komen als de motor draait. Alleen de dynamo wordt nog aangedreven door een V-snaar. De startmotor is gereviseerd, de dynamo is gereviseerd. De motorolie en oliefilters zijn ververst. De brandstoffilters zijn ververst. De motor loopt nu vrij en als een zonnetje. We kunnen in april met een gerust hart de boot gaan verleggen. Missie geslaagd zal ik maar zeggen.

Vandaag haalde ik een slang los waarvan ik dacht dat het verbonden was met een hydraulische pomp. Niet dus. Blijkt van de centrale verwarming te zijn. Ja, de CUX12 heeft centrale verwarming! Mooi? Nou nee. Moet er allemaal uit. De bedoeling is dat we gaan zeilen en de vier radiatoren in de CUX12 zijn rechtstreeks verbonden aan de motor. Anders gezegd, de verwarming doet het alleen wanneer de motor op temperatuur is. Daar heb je en in de haven en zeilend niet zo veel aan dus. Bij het verwijderen komt er overigens een meter of 60 koperen leiding vrij. Da’s weer mooi, koper doet het goed bij de oud-ijzer jongens.

Over koper gesproken. Wat nog wel moet in de machinekamer is het saneren en uitzoeken van de elektra. Er loopt nog een wirwar van elektriciteitskabel door de machinekamer waarvan ik maar voor een heel klein deel weet waar het voor dient. Het meeste kan weg, dat weet ik zeker. Maar het verkeerde draadje doorknippen geeft uiteraard vervelende verrassingen.

Wanneer de volgende grote klus, het breeuwen van het dek, gedaan is dan zal ik opnieuw de machinekamer induiken. Op mijn lijstje staat nog:

  • Het verwijderen van de oude brandstoftanks
  • Het verwijderen van een tank voor hydraulische olie
  • Het verwijderen van een oude kachel (om de garnalen te koken)
  • Het verwijderen van de grote hydraulische pomp
  • Het vernieuwen van de traanplaten om op te lopen (alle gaten voor pijpen en slangen zijn niet meer nodig)
  • Schoonmaken van de ruimte en plaatsen van vlotterpompen en nieuwe brandstof- en watertanks.

Nog genoeg te doen dus!

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *