Het zonnetje in huis: DAF 1160

DAF 1160
Een compact ingebouwde DAF 1160

Hij draait weer als een zonnetje, de oude DAF 1160. Drie dagen oorzaken uitsluiten, mogelijke problemen verhelpen en verder zoeken. En dan eindelijk, deze morgen: hij loopt! Probleem? Gewoon een vervuild brandstofsysteem. Oorzaak? Ouderdom in combinatie met achterstallig onderhoud.

Een DAF 1160 is in de basis een eenvoudige motor en redelijk onverwoestbaar. Geef het ding diesel, zorg dat hij kan gloeien en dan doet’ie het wel. Het is lastiger om zo’n diesel uit te zetten dan aan te krijgen zeg ik altijd. Als hij niet start, dan kun je er bijna van uit gaan dat hij geen diesel krijgt. Dat lag voor mij iets ingewikkelder. Ik had hem een maand geleden nog draaiend, verwijder de afgelopen 2 weken een hoop apparaten uit de machinekamer en en vervang de dynamo. Vervolgens start hij niet. Geen pukkel. Ook geen beetje pruttelen, gewon helemaal niets. Je gaat dan al snel twijfelen: ik heb toch niet iets …

Om het probleem op te lossen ben ik wel begonnen met het brandstofsysteem. Eerst het groffilter verwijderd. Daar zat dus geen filter in het filterhuis, maar wel een bak water, vuil en roest. Geen overbodige luxe dus. Fijnfilter ook verwijderd en de zaak ontlucht. Geen resultaat. Helemaal niets. Er van uit gaand dat ik de ontluchting goed heb gedaan slaat de twijfel toe. Zou ik dan toch iets kapot hebben gemaakt? Ik heb bij het verwijderen van de dynamo een keer sluiting gemaakt. Is er nu iets doorgebrand? Gaat bijvoorbeeld de brandstofpomp wel open? Weer zoeken en doormeten. Niks te vinden. Het enige wat ik kan bedenken is dat het relais bij de brandstofpomp kapot is. Die krijg ik dus met geen mogelijkheid netjes los. Gelukkig maar, blijkt later.

Uiteindelijk maar weer terug naar het brandstofsysteem. Nog maar eens ontluchten. Nogmaals controleren of alle kraantjes wel open staan. Kijken of de diesel tot na het 2e filter komt. Einde van de 3e dag inmiddels. Toch wel een beetje bezorgd zo langzamerhand. De brandstofpomp zal toch niet stuk zijn? Vandaag een nieuwe dag, nieuwe kansen. En uit het niets, bij de eerste startpoging begint er wat te pruttelen. En jawel, de DAF 1160 slaat aan, loopt en blijft lopen! Als een zonnetje ook. Geen gepiep meer, geen overtollige ballast meer. Alleen een motor die een dynamo en een schroef moet bewegen. Heerlijk!

Nou weet ik best dat dit probleem ook wel binnen 3 dagen opgelost had kunnen worden. Bel een monteur en voor je het weet is de boel weer lopend. Maar, zo werkt dat niet bij mij. Ik houd van het zoeken, het leren, het ondervinden. De frustratie als het niet lukt is uiteraard niet fijn, maar des te groter de victorie als het uiteindelijk wel lukt! De grootste winst is wellicht nog wel dat deze zoektocht ook veel nieuwe kennis en inzichten oplevert. Ik weet nu precies hoe het brandstofsysteem in elkaar zit, welke leiding waar heen gaat en welke functie het heeft. Leren door te doen. Leren door te falen. Ik wil het niet anders!

O ja. De DAF 1160 is gebouwd van voor 1976 tot na 1985. Onze DAF 1160 is van de serie ‘L’. Dat betekent dat hij van na 1985 is. Als ik niet zo aan het zoeken was geweest had ik dat waarschijnlijk nooit geweten.

Als laatste nog even een videootje..

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *