De Machinekamer, Dag 3

Eindelijk, de as is er uit!
Eindelijk, de as is er uit!

Gisteren even pauze, moest een cursus volgen voor werk. Vandaag weer vol goede moed naar Harlingen, dag 3 in de machinekamer. Doel van vandaag: de as verwijderen waaraan alle randapparatuur zoals hydraulische pompen, koelcompressor, stuurautomaat en 2e dynamo waren bevestigd. De as zit vast met vier paar bouten en moeren. De eerste drie gaan vrij eenvoudig los. Nummer vier – uiteraard degene die het verst weg zit en waar je het moeilijkst bij kunt – geeft geen krimp. Wat ik ook probeer, hoe ik ook wrik, tik en schrik: hij zit en blijft muurvast. Grote staalbeitel opgehaald en flink wat bestraffende klappen uitgedeeld. Uiteindelijk, na een uur of twee ploeteren, komt de zaak in beweging en kan de as worden verwijderd.

As Cux12
De onwillige as aan dek

Vraag is nu hoe ik het ding uit de machinekamer krijg. De as is bijna niet te tillen en de doorgang naar het dek is smal. Geen plaats voor de as en ik samen. Ik zal hem dus of moeten takelen, of boven mijn macht moeten tillen. Het wordt tillen. Wanneer ik het gevaarte op het dek zet ben ik verbaasd over mijn eigen doorzettingsvermogen. Zelfs halverwege de trap geloofde ik nog niet dat het mij zou gaan lukken.

Pompen of Verzuipen
Pompen of Verzuipen

Ik had nog een tweede doel vandaag: water pompen. Het dek is niet waterdicht en dat betekent dat er langzaam maar zeker water wordt verzameld onder in het schip. 500 Liter heb ik weggepompt. Er zit nog wel wat meer in, maar ik ben bang dat het aanhangertje van buurman Henk (nog bedankt Henk!) het begeeft wanneer ik doorga. Een keertje extra rijden is veiliger.

Genoeg voor vandaag. Morgen maar weer verder. Er zijn her en der wat spieren en gewrichten die in protest gaan.

About Berend Quest

'Als Berend Quest de wereld zou begrijpen, dan pas had ik een rotleven' | Blogt & Schrijft | Kookt maaltijden en soms van woede | Heeft hart, dat klopt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *